Friday, October 06, 2006

Pedagogisk bruk av IKT.



Denne bloggen er laget som en oppgave i et fag som heter pedagogisk bruk av IKT og er en del av lærerutdanningen min. Mine forventninger til dette kurset er mange og jeg har store tro på at Kristin (kurslederen vår som må lære seg tegnsetting i oppgavene sine :-) har mye å lære oss. For eksempel ser jeg med fryktblandet glede fram til alt vi skal prøve oss på av kommunikasjonsteknologi, f. eks dette med blogging som vi er i full gang med. I dagens verden er det veldig fristende å melde seg ut av, eller i hvert fall ligge litt etter, den siste utviklingen på internett og innen kommunikasjonsteknologi. Jeg tror og håper at dette kurset kommer til å endre litt på mine holdninger til dette og jeg er overbevist om at vi kommer til å ha nytte av det som lærere.

Hvordan skal vi så kunne bruke blogging i en skolehverdag? Jeg er sikker på at blogger er egnet til å kommunisere med elevene. Det er nok lettere for mange å åpne seg og kommunisere tanker de ikke ville ha tatt opp ellers. En klasseblogg kan også bidra til en økt følelse av tilhørighet. Det er en lav terskel for deltakelse og ingen kan stenges ute. Via en blogg kan en lærer også samle opp tanker elevene gjør seg om faget han eller hun underviser i. Læreren kan også formidle fag, kilder og svare på spørsmål i en blogg. Utfordringen blir å få elevene til å bruke bloggen til det man som lærer ønsker, eventuelt å tørre å gi fra seg denne kontrollen til elevene.



 

4 comments:

Elin said...

Jeg er helt enig med deg. Tror blogger kan fungere som en kjempefin måte å kommunisere om tema i en klasse. På min praksisskole hadde en lærer forsøkt dette i forbindelse med temaet "overnattingsbursdager på ungdomsskolen". Elevene hadde deltatt med stort engasjement. De kom med mange gode argumenter som kanskje ikke hadde kommet i en diskusjon i klasserommet. Læreren følte også at han i størregrad kunne være med å kaste inn momenter i diskusjoner.

Han trodde også at lærere som bruker ikt som virkemiddel i undervisningen ville få respekt av elevene fordi de benyttet et medium som kanksje de (elevene) kjente bedre enn læreren selv.

pedagogen said...

Først leste jeg oppgaven din, så det andre du har skrevet og "vært igjennom". Det ble en artig lesing og du skriver bra!!
Så vidt jeg forstod ble det "ikke godkjent" først på deg. Og så tok du hun i manglende tegnsetting. For meg høres det ut som en spenningshistorie!!

Med det kommer hele bloggingen ned på et mer konkret plan og jeg ser for meg bilder av klassen og læreren og artige, pinlige og givende situasjoner som oppstår.

Hittil har jeg tenkt på IKT som noe abstrakt. Hvor skummelt det er å sveve i den digitale verden uten egentlig å kunne fly.

Siv said...

Ja, jeg er helt enig i at det kan være fristende å ligge litt etter med kommunikasjonsteknologien, nettet og hele dette maset om å være oppdatert på alt hele tiden. Men det er jo også framtiden innen det vi holder på med…så det er vel bare å henge med så godt en bare kan. Jeg tror også at blogging kan bli et populært medium som man kan bruke i klassen, bare man tør å gi fra seg ”styringa” til elevene.

Hege:) said...

I går kastet jeg meg uti det og ga elevene "mine" i 7. klasse msn-adressen min. Jeg fikk 6 av dem på lista mi i går, og allerede har jeg hatt samtaler med dem som vi ikke har i skoletiden. Det er spennende, men også litt skremmende. Jeg kjenner et stort behov for å passe på at relasjonene våre ikke blir FOR nær pga dette verktøyet. Jeg må hele tiden passe på å være profesjonell selv om settingen er veldig uformell.
Men jammen er det morsomt å kunne ha litt bedre tid til dem, bli litt mer kjent med dem og komme litt mer inn under huden deres. Jeg håper dette vil bli en positiv erfaring for meg slik at jeg tør bruke det ved en senere anledning også.