Først vil jeg beklage at jeg ligger godt etter tidsfristen, men jeg håper allikevel at jeg får noen kommentarer på dette. Det er ensomt uten kommentarer i bloggen.
Jeg har valgt å skrive min andre mappeoppgave om bruk av diskusjonsforum i undervisningen. Jeg arbeider ved en leirskole og vi har per i dag ikke noen ønsker om å dra digitale verktøy inn i selve leirskoleopplegget. Vi benytter derimot nettsidene våre aktivt og ønsker å fortsette å utvikle dem videre. Jeg ønsker å utvikle et diskusjonsforum i tilknytning til nettsidene der kommende og tidligere elever kan diskutere tema som har med leirskolen å gjøre. Selvsagt ønsker jeg at det skal tas opp faglige spørsmål og en utfordring blir å styre forumet dit man vil. Hvor stor grad av styring forumet trenger vil jeg måtte ta stilling til. I oppgaven vil jeg beskrive prosessen, løsningene og erfaringene jeg gjør med et slikt verktøy. I tillegg til å evaluere trafikken på forumet vil det også være aktuelt med intervjuer. Jeg tar gjerne imot tips til andre måter å evaluere prosjektet.
Teoretisk vil det være aktuelt å se på hvordan slike fora og IKT generelt motiverer og inspirerer til faglig arbeid. Det vil også være mulig å komme inn på sosiokulturelle teorier om hvordan læring skjer i kommunikasjon mellom mennesker. Her mottar jeg tips til vinklinger med takk.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
7 comments:
Du får kommentar sidan du, som meg, har valgt noko anna enn PP:) Det var litt flåsete...
Temaet ditt er interessant. Eg trur og at det kan vere kjekt å tenke litt over kva ein sjølv har erfart med diskusjonsforum. Vår basisgruppe har vel uoffisiell rekord for FPPU 06-08 i både faglege og sosiale diskusjonar i slikt forum... Det har dabba av, men viss folk er med, fungerer det. Viss det blir to som ofte er innom fungerer det dårlegare.
Eg trur at du må gjere ein formidabel innsats for å få til dette, for eg merker at folk, både unge og eldre er reserverte for slike opne fora. Der eg ser at slikt fungerer er f.eks. foto.no som i alle fall min svoger bruker mykje som hobbyfotograf for å få tilbakemelding og diskutere utstyr osv.
Personleg så liker eg diskusjonsforum, men bare når det skjer noko...
Lykke til!
Det kan godt vaere at dette er aktuelt tema og problemstilling for oppgaven. Vi skal ikke ha noe saerig om diskusjonsforum i undervisninga, men det blir en del om chat v/ januar-samlinga.
Det viktigste er i denne omgang at du finner relevant litteratur/fagteori aa lese.
Hildegunn
Jeg har deg på lista over de jeg skal gi kommentar til. Må bare beklage at jeg er sent ute, men her er jeg nå... Har lite erfaring med diskusjonsfora, og ingen geniale innspill til oppgaven din i øyeblikket. Kan tenke meg at noen deltar svært aktivt i slike nettdiskusjoner, mens andre viser lite interesse. Dette var en svært tynn respons, men la meg komme tilbake til saken når jeg har tenkt litt mer...
Hei!
Her kommer en svært, svært, forsinket kommentar. Beklager! Du har kanskje utviklet oppgaven din siden du la den ut på bloggen din, men jeg vil gi denne responsen likevel:
Jeg syns det er interessant at du velger en oppgave som i utgangspunktet virker som det motsatte ytterpunktet i forhold til leirskole-aktiviteter, som sikkert foregår mye utendørs. Det er lett å tenke at det er stor avstand mellom den digital verden og naturen, for eksempel, men her tenker jeg at du har en fin mulighet til å skape et rom for tanker og refleksjoner rundt leirskolens aktiviteter. Jeg ser for meg at målet for forumet må skisseres veldig tydelig, slik at deltakerne vet hva forumet er tenkt å brukes til? Når det gjelder evaluering, har du jo en kjempemulighet til å gjøre evalueringer i selve forumet.
Lykke til!
Ann :)
Hei!
Jeg skulle visst kommentert dette for lenge siden.
Synes det høres både fornuftig og interessant ut jeg... Min erfaring er at både diskusjonsforum og faglige forum som er åpne kanskje ikke blir brukt så mye?
Jeg vet ikke hvor gamle de er de som er på leirskolen da, men er de en del yngre enn meg så blir det sikkert brukt en del :) Et interessant poeng kan jo være å se på hva det er som eventuelt får elevene til å bruke et slikt forum, og blir det mer attraktivt hvis lærerne er med i diskusjonen, eller er det best at dette er noe elevene bare får ha for seg selv?
Lykke til videre :-)
Ja, nå kommer en kommentar veeeldig sent! Jeg henger etter med denne blogginga, men du har heldigvis fått andre kommentarer. Du har valgt deg en veldig interessant problemstilling, men den høres omfattende ut. Etter mitt syn ligner den litt på Fou-prosjektet. Jeg er enig med Silje om at diskusjonsforum kan være et sårbart forum. Det er ikke alle som ønsker å formidle tankene sine i åpne fora. Men jeg tror også at de som er yngre enn oss har færre reservasjoener.Det kan være en fin måte å få til for- og etterarbeid i forbindelse med leirskoleoppholdet. I tillegg, som du selv peker på, kan det være en kilde til faglige diskusjoner som du kan dra nytte av.
Post a Comment